Private Pilot License
Met een FAA Private Pilot License (PPL) mag je in Nederland en daarbuiten vliegen met Amerikaans geregistreerde vliegtuigen (zogenaamde November toestellen). Vanaf 20 juni 2022 heb je daarbij binnen Europa overigens ook een EASA PPL brevet nodig.
Om je FAA PPL te halen heb je minstens 40 vlieguren nodig waarvan minstens 20 uur vliegles van een gecertificeerde instructeur. Ik kan het gehele traject voor je verzorgen met als enige beperking dat je de vereiste solo-uren in de opleiding (minstens 10 uur) niet buiten de VS mag vliegen. Het traject in Nederland beperkt zich daarom vaak vooral op de voorbereiding van het solo vliegen. Sommige leerlingen vliegen daarna in de VS een verkorte PPL opleiding.
Voordat je vlieglessen mag volgen volgens het reglement van de Federal Aviation Administration (FAA) moet je een aantal zaken regelen. Voordat je solo gaat vliegen gelden er nog meer eisen.
Algemeen
Om een vliegopleiding voor je PPL te doen zijn er een aantal algemene regels. Je moet ouder zijn dan 16 jaar en je moet goed Engels kunnen praten, schrijven en lezen. Daarnaast heb je voor het gehele traject een Certified Flight Instructor (CFI) nodig. De CFI zal de nodige goedkeuringen en aftekeningen moeten geven om je tests te kunnen doen en aanvragen moeten accorderen.
Student Pilot Certificate
Als je aan de slag gaat om je Private Pilot License (PPL) te halen is het van belang dat je geregistreerd bent als Student Pilot en tevens de goedkeuring hebt van het Department of Homeland Security. Dat hoeft officieel niet direct maar zodra je de vlieglessen in een logboek wilt vastleggen moet je deze zaken geregeld hebben.
FAA (Federal Aviation Administration)
Voor de FAA kan je je aanmelden via IACRA. Registreer je als Applicant en vul alle gegevens in. Zoek bij Recommending Instructor naar BCIAirwork of R.J. van der Kuijl. De aanvraag komt dan via IACRA bij mij terecht en ik kan deze afronden. Het Student Pilot Certificate zal dan binnen 4 weken vanuit de VS naar jouw huisadres worden gestuurd.
TSA (Transportation Security Administration)
Bij het Department of Homeland Security moet je door een screening heen. Deze vraag je aan via de website van de TSA (Transportaion Security Administration). Ga op de homepage naar Register Options en kies het Candidate Portal. Vul alle gegevens in en zoek bij Provider naar BCIAirwork.
3rd Class Medical Certificate
MedXPress
Voordat je solo mag vliegen moet je een medical certificate hebben. Voor de start van de PPL opleiding is dat niet heel belangrijk maar het is wel fijn om het te hebben en niet na vele trainingsuren er achter te komen dat je medisch niet goedgekeurd kan worden. Je moet je aanvraag eerst aanmelden bij MedXPress.
Medische keuring
Met het bevestigingsnummer dat je via MedXPress krijgt na het afronden van de aanvraag (o.a. via de email) kan een medische keuring worden aangevraagd. De keuringsarts heeft tijdens het onderzoek het bevestigingsnummer nodig zodat ze direct de aanvraag (die zij ook via MedXPress verwerken) kunnen oppakken en afronden.
Dat kan onder andere bij:
Sky Medical Center in Eindhoven
Aviation Medical Center in Hoofddorp, Rijswijk en Beek
FAA Knowledge Test
Voor de vliegtraining werk ik met de opleidingsmethode van Gleim uit Florida in de VS. Zij bieden een uitgebreid scala aan boeken voor pilot training. Ook voor de PPL hebben ze verschillende sets die helemaal aansluiten op de syllabus die ik gebruik voor de vlieglessen.
Een van de onderdelen die je moet volbrengen is het slagen voor de FAA Knowledge Test. Dit is een theorie examen en wordt helaas alleen in de VS afgenomen. Voorbereiding van de test kan je via Gleim online doen en is ook als een onderdeel van de uitgebreidere training solutions aan te schaffen.
Vliegtraining
Voor de uitleg over de vliegtraining ga ik graag met je in overleg. Er zijn vele mogelijkheden en locaties van waaruit de training gegeven kan worden en die neem ik graag met je door.
Om je FAA PPL te halen heb je minstens 40 vlieguren nodig waarvan minstens 20 uur vliegles van een gecertificeerde instructeur. Ik kan het gehele traject voor je verzorgen met als enige beperking dat je de vereiste solo-uren in de opleiding (minstens 10 uur) niet buiten de VS mag vliegen. Het traject in Nederland beperkt zich daarom vaak vooral op de voorbereiding van het solo vliegen. Sommige leerlingen vliegen daarna in de VS een verkorte PPL opleiding.
Voordat je vlieglessen mag volgen volgens het reglement van de Federal Aviation Administration (FAA) moet je een aantal zaken regelen. Voordat je solo gaat vliegen gelden er nog meer eisen.
Algemeen
Om een vliegopleiding voor je PPL te doen zijn er een aantal algemene regels. Je moet ouder zijn dan 16 jaar en je moet goed Engels kunnen praten, schrijven en lezen. Daarnaast heb je voor het gehele traject een Certified Flight Instructor (CFI) nodig. De CFI zal de nodige goedkeuringen en aftekeningen moeten geven om je tests te kunnen doen en aanvragen moeten accorderen.
Student Pilot Certificate
Als je aan de slag gaat om je Private Pilot License (PPL) te halen is het van belang dat je geregistreerd bent als Student Pilot en tevens de goedkeuring hebt van het Department of Homeland Security. Dat hoeft officieel niet direct maar zodra je de vlieglessen in een logboek wilt vastleggen moet je deze zaken geregeld hebben.
FAA (Federal Aviation Administration)
Voor de FAA kan je je aanmelden via IACRA. Registreer je als Applicant en vul alle gegevens in. Zoek bij Recommending Instructor naar BCIAirwork of R.J. van der Kuijl. De aanvraag komt dan via IACRA bij mij terecht en ik kan deze afronden. Het Student Pilot Certificate zal dan binnen 4 weken vanuit de VS naar jouw huisadres worden gestuurd.
TSA (Transportation Security Administration)
Bij het Department of Homeland Security moet je door een screening heen. Deze vraag je aan via de website van de TSA (Transportaion Security Administration). Ga op de homepage naar Register Options en kies het Candidate Portal. Vul alle gegevens in en zoek bij Provider naar BCIAirwork.
3rd Class Medical Certificate
MedXPress
Voordat je solo mag vliegen moet je een medical certificate hebben. Voor de start van de PPL opleiding is dat niet heel belangrijk maar het is wel fijn om het te hebben en niet na vele trainingsuren er achter te komen dat je medisch niet goedgekeurd kan worden. Je moet je aanvraag eerst aanmelden bij MedXPress.
Medische keuring
Met het bevestigingsnummer dat je via MedXPress krijgt na het afronden van de aanvraag (o.a. via de email) kan een medische keuring worden aangevraagd. De keuringsarts heeft tijdens het onderzoek het bevestigingsnummer nodig zodat ze direct de aanvraag (die zij ook via MedXPress verwerken) kunnen oppakken en afronden.
Dat kan onder andere bij:
Sky Medical Center in Eindhoven
Aviation Medical Center in Hoofddorp, Rijswijk en Beek
FAA Knowledge Test
Voor de vliegtraining werk ik met de opleidingsmethode van Gleim uit Florida in de VS. Zij bieden een uitgebreid scala aan boeken voor pilot training. Ook voor de PPL hebben ze verschillende sets die helemaal aansluiten op de syllabus die ik gebruik voor de vlieglessen.
Een van de onderdelen die je moet volbrengen is het slagen voor de FAA Knowledge Test. Dit is een theorie examen en wordt helaas alleen in de VS afgenomen. Voorbereiding van de test kan je via Gleim online doen en is ook als een onderdeel van de uitgebreidere training solutions aan te schaffen.
Vliegtraining
Voor de uitleg over de vliegtraining ga ik graag met je in overleg. Er zijn vele mogelijkheden en locaties van waaruit de training gegeven kan worden en die neem ik graag met je door.