Instrument Proficiency Check
Met een FAA Instrument Rating mag je in Nederland en daarbuiten met Amerikaans geregistreerde vliegtuigen met instrumenten/ Instrument Flight Rules (IFR) vliegen. Vanaf 20 juni 2022 heb je daarbij binnen Europa overigens ook een EASA Instrument Rating nodig.
De FAA Instrument Rating verloopt technisch gezien nooit maar de geldigheid (en dus het gebruik van de rating) is wel aan beperkingen onderhevig. De belangrijkste beperkingen zijn:
Mocht je ook na de in punt 3 genoemde periode niet meer geldig zijn om IFR te vliegen dan kan alleen een instructeur je weer op weg helpen met een Instrument Proficiency Check (IPC). Na een geslaagde IPC kan je weer IFR vliegen en begint de periode van 6 maanden opnieuw.
Instrument Proficiency Check
De IPC is uitgebreid beschreven in de Federal Aviation Regulations en diverse ondersteunende documenten van de FAA:
Voor de IPC staan in de Federal Aviation Regulations geen minimale tijden genoemd maar reken minimaal op 90 minuten theorie bespreking en 2 vlieguren. In sommige gevallen is het zelfs verstandig de IPC over 2 sessies te verdelen. De gehele IPC kan in een flight simulator worden afgenomen.
Tijdens de IPC wordt verwacht dat een substantieel aantal onderdelen van de Instrument Rating Practical Test worden getest. Voorbereiding voor het theorie deel van de IPC kunnen prima worden gedaan met onderstaande FAA boeken:
De voorbereiding van een IPC doe ik graag in overleg om deze uitgebreide test op de juiste wijze aan te pakken.
De FAA Instrument Rating verloopt technisch gezien nooit maar de geldigheid (en dus het gebruik van de rating) is wel aan beperkingen onderhevig. De belangrijkste beperkingen zijn:
- je mag alleen met passagiers vliegen als je in de afgelopen 90 dagen 3 starts en landingen hebt gemaakt conform FAR §61.57(a1) ;
- je mag alleen als gezagvoerder IFR vliegen als je in de afgelopen 6 maanden (conform FAR §61.57(c)) hebt gedaan:
- minstens 6 instrument naderingen;
- holding procedures;
- het onderscheppen en volgen van koersen op basis van instrumenten.
- na het vervallen van de hierboven genoemde periode heb je nog 6 maanden om met een safety-pilot onder gesimuleerde omstandigheden aan de genoemde voorwaarden te voldoen.
Mocht je ook na de in punt 3 genoemde periode niet meer geldig zijn om IFR te vliegen dan kan alleen een instructeur je weer op weg helpen met een Instrument Proficiency Check (IPC). Na een geslaagde IPC kan je weer IFR vliegen en begint de periode van 6 maanden opnieuw.
Instrument Proficiency Check
De IPC is uitgebreid beschreven in de Federal Aviation Regulations en diverse ondersteunende documenten van de FAA:
- Officiële regels FAR §61.57(d) rondom de IPC;
- Gebruiksaanwijzing van de FAA over het uitvoeren van een IPC (PDF);
- Advies document van de FAA over de IPC (PDF).
Voor de IPC staan in de Federal Aviation Regulations geen minimale tijden genoemd maar reken minimaal op 90 minuten theorie bespreking en 2 vlieguren. In sommige gevallen is het zelfs verstandig de IPC over 2 sessies te verdelen. De gehele IPC kan in een flight simulator worden afgenomen.
Tijdens de IPC wordt verwacht dat een substantieel aantal onderdelen van de Instrument Rating Practical Test worden getest. Voorbereiding voor het theorie deel van de IPC kunnen prima worden gedaan met onderstaande FAA boeken:
- Instrument Procedures Handbook (PDF);
- Instrument Flying Handbook (PDF).
De voorbereiding van een IPC doe ik graag in overleg om deze uitgebreide test op de juiste wijze aan te pakken.