Instrument Rating
Met een FAA Instrument Rating (IR) mag je in Nederland en daarbuiten met instrumenten/ Instrument Flight Rules (IFR) vliegen met Amerikaans geregistreerde vliegtuigen (zogenaamde November toestellen). Vanaf 20 juni 2022 heb je daarbij binnen Europa overigens ook een EASA Instrument Rating nodig.
Om je FAA IR te halen heb je een FAA PPL en minstens 40 vlieguren in echt of gesimuleerd instrument omstandigheden nodig waarvan minstens 15 uur vliegles van een gecertificeerde instructeur. In de praktijk wordt het grootste deel van de benodigde 40 uur met een instructeur gevlogen. De meeste piloten hebben minstens 60 vlieguur nodig om voor het vliegexamen te slagen. De vlieguren kunnen gedeeltelijk in een flight simulator worden gevlogen.
Het gehele traject kan ik voor je verzorgen met als enige beperking dat je de vereiste theorie en praktijk examens in de VS moet doen. Het praktijk examen kon in het verleden in Europa afgenomen worden maar door een wetswijziging bij de FAA kan dat niet meer.
Voordat je vlieglessen mag volgen volgens het reglement van de Federal Aviation Administration (FAA) moet je een aantal zaken regelen. Ik leg ze hier voor je uit.
Algemeen
Om een vliegopleiding voor je IR te doen zijn er een aantal algemene regels. Je moet al in het bezit zijn van een FAA PPL en goed Engels kunnen praten, schrijven en lezen. Daarnaast heb je voor het gehele traject een Certified Flight Instructor Instrument (CFII) nodig. De CFII zal de nodige goedkeuringen en aftekeningen moeten geven om je tests te kunnen doen en aanvragen moeten accorderen.
TSA (Transportation Security Administration)
Bij het Department of Homeland Security moet je door een screening heen. Deze vraag je aan via de website van de TSA (Transportation Security Administration). Ga op de homepage naar Register Options en kies het Candidate Portal. Vul alle gegevens in en zoek bij Provider naar BCIAirwork.
FAA Knowledge Test
Voor de vliegtraining werk ik met de opleidingsmethode van Gleim uit Florida in de VS. Zij bieden een uitgebreid scala aan boeken voor pilot training. Ook voor de IR hebben ze verschillende sets die helemaal aansluiten op de syllabus die ik gebruik voor de vlieglessen.
Een van de onderdelen die je moet volbrengen is het slagen voor de FAA Knowledge Test. Dit is een theorie examen en wordt helaas alleen in de VS afgenomen. Voorbereiding van de test kan je via Gleim online doen en is ook als een onderdeel van de uitgebreidere Training Solutions aan te schaffen.
Vliegtraining
Voor de uitleg over de vliegtraining ga ik graag met je in overleg. Er zijn vele mogelijkheden en locaties van waaruit de training gegeven kan worden en die neem ik graag met je door.
EASA IR gelijkstelling
Ik kan je bij de EASA gelijkstelling van jouw FAA IR helpen. In grote lijnen moet je onder andere 3 EASA examens en een skill test met een EASA examinator doen. Voor veel vliegers is de route van een FAA IR naar een EASA IR de minst moeilijke maar reken op een lang en kostbaar traject.
Om je FAA IR te halen heb je een FAA PPL en minstens 40 vlieguren in echt of gesimuleerd instrument omstandigheden nodig waarvan minstens 15 uur vliegles van een gecertificeerde instructeur. In de praktijk wordt het grootste deel van de benodigde 40 uur met een instructeur gevlogen. De meeste piloten hebben minstens 60 vlieguur nodig om voor het vliegexamen te slagen. De vlieguren kunnen gedeeltelijk in een flight simulator worden gevlogen.
Het gehele traject kan ik voor je verzorgen met als enige beperking dat je de vereiste theorie en praktijk examens in de VS moet doen. Het praktijk examen kon in het verleden in Europa afgenomen worden maar door een wetswijziging bij de FAA kan dat niet meer.
Voordat je vlieglessen mag volgen volgens het reglement van de Federal Aviation Administration (FAA) moet je een aantal zaken regelen. Ik leg ze hier voor je uit.
Algemeen
Om een vliegopleiding voor je IR te doen zijn er een aantal algemene regels. Je moet al in het bezit zijn van een FAA PPL en goed Engels kunnen praten, schrijven en lezen. Daarnaast heb je voor het gehele traject een Certified Flight Instructor Instrument (CFII) nodig. De CFII zal de nodige goedkeuringen en aftekeningen moeten geven om je tests te kunnen doen en aanvragen moeten accorderen.
TSA (Transportation Security Administration)
Bij het Department of Homeland Security moet je door een screening heen. Deze vraag je aan via de website van de TSA (Transportation Security Administration). Ga op de homepage naar Register Options en kies het Candidate Portal. Vul alle gegevens in en zoek bij Provider naar BCIAirwork.
FAA Knowledge Test
Voor de vliegtraining werk ik met de opleidingsmethode van Gleim uit Florida in de VS. Zij bieden een uitgebreid scala aan boeken voor pilot training. Ook voor de IR hebben ze verschillende sets die helemaal aansluiten op de syllabus die ik gebruik voor de vlieglessen.
Een van de onderdelen die je moet volbrengen is het slagen voor de FAA Knowledge Test. Dit is een theorie examen en wordt helaas alleen in de VS afgenomen. Voorbereiding van de test kan je via Gleim online doen en is ook als een onderdeel van de uitgebreidere Training Solutions aan te schaffen.
Vliegtraining
Voor de uitleg over de vliegtraining ga ik graag met je in overleg. Er zijn vele mogelijkheden en locaties van waaruit de training gegeven kan worden en die neem ik graag met je door.
EASA IR gelijkstelling
Ik kan je bij de EASA gelijkstelling van jouw FAA IR helpen. In grote lijnen moet je onder andere 3 EASA examens en een skill test met een EASA examinator doen. Voor veel vliegers is de route van een FAA IR naar een EASA IR de minst moeilijke maar reken op een lang en kostbaar traject.